kisfiú és nehézbúvár áll kézen fogva a Duna-parton
Fotó: Fortepan / MHSZ

Hogyan érzed magad egy alkoholista szülő mellett, avagy egy kép margójára

Sokszor egy megfelelő pillanatban megörökített fotó többet mond ezer szónál. Én például rengetegszer próbáltam magamban megtalálni azt a kifejezést, amely legjobban leírja a gyermekkoromban megtapasztalt érzéseimet, de azt hiszem, egyik sem adhatja vissza olyan pontosan, mint ez a Fortepan felvétel.
0 Megosztás
0
0
0

Az év 1965. A helyszín Óbuda, a Gázgyár előtti Duna-part. Egy gyerek felnéz a teljes felszerelését magán viselő nehézbúvárra, miközben fogja a kezét. Arról nincs információ, hogy a búvár a rokona, vagy éppen csak a környéken sétált a szüleivel, és annyira lenyűgözte a búvár látványa, hogy ennek apropóján került megörökítésre ez a kompozíció. Mindkét lehetőséget esélyesnek látom, ugyanis, ha mondjuk az apja a búvár, akkor ebben a ruhában nem csodálom, hogy úgy tekint fel rá, mint egy különös idegenre. Én már attól megrökönyödtem gyerekkoromban, amikor a számomra bajuszosként ismert apám az én életemben először megvált a tőle elidegeníthetetlennek vélt, azaz számomra lényegileg hozzátartozó arcszőrzetétől. A bajusz nélküli apa, mintha nem az én apám lett volna.

Ha a gyerek számára a búvár egy idegen, akkor persze még jobban érthető, miért tűnik úgy, hogy bár határozottan érdeklődik iránta, sőt, lenyűgözi a látványa, melytől emiatt elszakadni sem tud, de mégis némi fenntartással szemléli ezt a különös ruhába bújt alakot. Éket ver közéjük egyrészt egy fél gyereklépésnyi távolságtartás, amely még nem eldöntötten a közeledésnek vagy a menekülésnek biztosít majd lehetőséget; másrészt pedig a levegővel teli ruha, amely megvédi a búvárt mindentől a mélyben, de amitől a külvilágban már csak esetlen, ormótlan, és gyerekszem számára rémisztő jelenségnek tűnik. Mint mondjuk 1965-ben egy szovjet sci-fi főszereplője.

Bárkije is a képen szereplő gyereknek a mellette álló felnőtt, annyi mindenképpen bizonyos, hogy a kettőjük közti viszonyra jellemzőbb a tartózkodás, mint a bizalom. Mintha a gyerek részéről puhatolózás zajlana a szemünk előtt a kimerevített képen: hogyan kell viselkednem, mit várhatok ettől az embertől, félnem kell-e tőle, és vajon felismerem-e egyáltalán, hogy ez a mellettem álló alak jót akar-e nekem, vagy sem.

A búvár nem a gyerekre néz, ezzel sem segítve őt mindezen kérdések eldöntésében, hanem egyenest a kamerába. Bár vastag gumikesztyűbe bújtatott kezével fogja a másik kis kezet, de igazából csak a fotó készítőjével, jobban mondva a fényképezőgép passzív objektívjével tart fenn valamiféle kontaktust, bár inkább tűnik elrévedőnek a tekintete, mintsem bármiféle kapcsolatteremtésre törekedne. Az biztos, bármit is gondol, vagy érez, azt a megjelenéséhez illő rezignáltsággal teszi. Szinte lehetetlennek tűnik közel kerülni hozzá. Fizikailag és érzelmileg is.

Jó lett volna gyerekkoromban úgy hinni, hogy az alkoholizmus egy olyan jelmez, amelyet levéve a szülők más emberré válnak. De mint ahogy a búvár sem változik meg azáltal, hogy a munkaruháját leveszi, úgy az én szüleim sem lettek nem szenvedélybetegek pusztán ezért, mert éppen ideig-óráig nem ittak.

Egy gyereknek ugyanannyira furcsa és idegen az, ha egy szülő részegen ordít, sír, agresszív, vagy éppen ellenkezőleg, felelőtlenül engedékeny és túlcsordulóan érzelmes, mint az, ha másnap mindennek a szöges ellentettje. Lehet ilyenkor bármennyire megbánó, engesztelő, kompenzáló a viselkedése, ez ugyanannyira riasztó, hiszen az egyik és a másik állapot bekövetkezte teljesen kiszámíthatatlan.

Pontosan az a stabilitás és kiegyensúlyozottság hiányzott gyerekkoromban az életemből, amely többek között hozzásegíthetett volna ahhoz, hogy más szemmel is lehessen tekinteni a szüleimre, mint ahogy ez a gyerek néz a búvárruhás férfira. Akikhez szerettem volna hozzábújni, ha féltem valamitől, vagy csak a közelemben akartam őket tudni, hogy valami nyugvópontot biztosítsanak egy gyerek számára még felfoghatatlanul beláthatatlannak és fenyegetőnek tűnő világban, azokon mindig volt egy vastag védőruha, ami óvón elzárta őket a kihívásoktól, megpróbáltatásoktól, a csalódásoktól, a negatív érzésektől. Ma már persze tudom: hasonló félelmek okán öltötték ezt magukra, melyektől magam is szenvedtem.

Azonban ez a ruha, az alkohol, nem csak „védelmet” nyújtott nekik a külvilággal szemben, hanem tőlem, a gyereküktől is elválasztotta őket. Emiatt pedig soha nem tudtam megismerni az igazi személyiségüket, amit nem torzított el sem az ital, sem az iránta való sóvárgás.

Ahogy erre a fotóra nézek, újra és újra eszembe juttatja, hogy bár a szüleim fizikailag mellettem voltak, de valójában magamra utaltan, állandósult idegenségérzéssel, a gondviselőim szeretetében minduntalan elbizonytalanodva és emiatt szorongva nőttem fel. És hogy mennyire nem vagyok ezzel egyedül? Én is jártam szenvedélybeteg szülők felnőtt gyerekeinek szervezett önsegítő, Apa, Anya, Pia csoportba, és a helyiségben, ahol a foglalkozások zajlottak, egyik alkalommal megpillantottam a falvédőre tűzve ezt a Fortepan fotót, aminek a hátulján egy korábbi csoport tagjai mondtak köszönetet a foglalkozásvezetőnek.

Szóval ilyen a nehézbúvárok gyermekeinek, úgy tűnik, nagyon is közös magányossága.

Fotó: Fortepan / MHSZ

0 Megosztás
Ez is érdekelhet
Susan Forward Mérgező szülők könyvborító

Könyvek, amik segítettek jobban megérteni a családom és saját magam működését, 3. rész – Susan Forward: Mérgező szülők

A könyv, amitől már akkor rosszul vagyok, ha csak véletlenül megpillantom a polcomon. Valahol számomra a blaszfémia határát súrolja. Bűntudatom volt attól, hogy a kezembe vettem, és ez az érzés olvasás közben is csak lassan enyhült. Most, hogy elhatároztam írok róla, gyomorgörcsöm van. Nem nehéz kitalálni miért. A tiszteld apádat és anyádat mélyen belénk ivódott tanításának mutat be, nem csak jelképesen, hanem úgy egyenesen, a szeme közé. Alkalmatlan, irányító, alkoholista, lelkileg vagy fizikailag bántalmazó, erőszaktevő szülők – a könyv arra világít rá, hogy bár a gyerekeiknek okozott sérülés mértéke határozottan más, a seb jellege mégis azonos, és hasonlóan nehezen gyógyuló.
Újraépített életek -Történetek szenvedélybeteg szülők felnőtt gyermekeiről könyvborító

Fekete lyukból törni a fény felé

A gyógyulás első lépése, ha feltárjuk a múltat és megpróbáljuk megérteni a szüleinket és a miérteket – írja Békési Tímea és Dr. Kassai Szilvia Újraépített életek - Történetek szenvedélybeteg szülők felnőtt gyermekeiről című könyvük bevezetőjében, és ennek jegyében komplex kulcsot is adnak olvasóik kezébe, hiszen azon túl, hogy bemutatják, milyen specifikus nehézségeket okozhat a függőség családi terhe, tizenhárom felszabadítóan őszinte személyes történeten keresztül a megküzdés és a feldolgozás egyéni módozataival is megismerkedhetünk.
Eric Berne Emberi játszmák könyvborító

Könyvek, amik segítettek jobban megérteni a családom és saját magam működését, 1. rész – Eric Berne: Emberi játszmák

Listafetisiszta vagyok, bevallom, ami abból adódik, hogy mindennek próbálok rendszerezett keretet biztosítani, ha már életem első felében semmiben sem találtam. Meg aztán irigykedve olvastam mindig az olyan kattintásvadász címeket, amik azzal hitegettek, hogy itt most aztán összegyűjtötték azt az öt, tíz, húsz valamit, amit ha megnézek, megeszek, megveszek, akkor nekem jó lesz. Úgyhogy itt volt az ideje csokorba szednem azokat a (számomra) alapműveket, amik megváltoztatták az életemet, de ezt az elkoptatott címet mégsem adhattam ennek a bejegyzésnek. Franz Kafka szerint a jó könyv egy „fejsze, a bennünk befagyott tenger jegéhez”. Nos, az ebben a cikksorozatban felsoroltak mind kisebb-nagyobb léket vágtak az enyémben.